Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The school environment and selected aspects of quality of life in Czech children
Autoři: Hlaváčková Eva | Hodačová Lenka | Csémy Ladislav | Čermáková Eva | Šmejkalová Jindra
Rok: 2009
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: School and Health 21 Topical Issues in Health Education
Název nakladatele: Masarykova univerzita
Místo vydání: Brno
Strana od-do: 57-64
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vliv školy na vybrané aspekty kvality života českých dětí Cílem studie bylo posoudit, jak adaptace na školu a nároky učitelů a rodičů ovlivňují vybrané aspekty kvality života (pocit štěstí a životní pohody a subjektivně vnímaný zdravotní stav) u reprezentativního vzorku českých dětí ve věku 11, 13 a 15 let. Data byla získána v rámci mezinárodní studie Světové zdravotnické organizace ?The Health Behaviour in School Aged Children: A WHO Cross National Study? (HBSC). Subjektivní hodnocení zdravotního stavu, pocitu štěstí a životní pohody bylo porovnáváno ve skupinách dětí dobře a špatně adaptovaných a ve skupinách dětí pociťujících vysoké nároky rodičů a učitelů a dětí ostatních. Míra životní spokojenosti byla hodnocena pomocí Huebnerovy škály (HŠ) a Cantrilova indexu (CI). Byly zjištěny statisticky významné vztahy mezi testovanými položkami. Špatně adaptované děti a děti pociťující vysoké nároky ze strany rodičů a učitelů hodnotily ve větší míře svůj zdravotní stav negativně, cítily se méně šťastné a udávaly nižší hodnoty na HŠ a CI děti dobře adaptované. škola;kvalita života;české děti
eng The school environment and selected aspects of quality of life in Czech children The aim of the study was to assess the influence of adaptation to school as well as of teachers´ and parents´ demands on selected aspects of quality of life (sense of happiness and life well-being as well as subjectively perceived health status) in a representative sample of Czech children aged 11, 13, and 15 years. Data were collected as part of a research study within an international study HBSC. The degree of life well-being was evaluated using Huebner´s scale (HS) and Cantril´s index (CI). Statistically significant relationships between studied items were found. Poorly adapted children and children feeling high demands exerted on them by their parents and teachers evaluated their health status as more negative; furthermore, they felt less happy and achieved a lower score on HS and CI compared to well-adapted children. school;quality of life;Czech children