Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Ošetřovatelská diagnóza „porucha polykání“ vs. screening pro poruchy polykání: subjektivně hodnocené znalosti
Autoři: Mandysová Petra | Matějčková Marie | Ehler Edvard
Rok: 2011
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Teória, výskum a vzdelávanie v ošetrovateľstve
Název nakladatele: Univerzita Komenského v Bratislave
Místo vydání: Bratislava
Strana od-do: 204-214
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Ošetřovatelská diagnóza „porucha polykání“ vs. screening pro poruchy polykání: subjektivně hodnocené znalosti Sdělení se zabývá problematikou porušeného polykání. Sestra se může řídit postupem popsaným v publikaci NANDA International Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2009-2011, který umožňuje stanovit ošetřovatelskou diagnózu „Porucha polykání“ (PP), nebo může provést screening polykání. Cílem bylo na vzorku 24 studentů magisterského studia ošetřovatelství zjistit a porovnat subjektivně hodnocené znalosti týkající se stanovování přítomnosti 51 určujících znaků pojících se s diagnózou PP, a znalosti týkající se posuzování jednotlivých položek třináctipoložkového screeningového nástroje pro PP. Výsledky ukázaly, že u 6 určujících znaků ošetřovatelské diagnózy PP je nízké procento (≤ 25 %) studentů hodnotících svoje znalosti kladně. Naopak u screeningového nástroje pro PP bylo procento studentů hodnotících svoje znalosti kladně pro danou položku podstatně vyšší (≥ 75 % u 12 položek a 66,7 % u zbývající položky). dysfagie; fyzikální vyšetření; ošetřovatelská diagnóza; porucha polykání; screening poruch polykání
eng The nursing diagnosis "impaired swallowing" vs. dysphagia screening: subjectively perceived knowledge The presentation focuses on the issue of impaired swallowing. Nurses can use the procedure described in the publication NANDA International Nursing Diagnoses: Definition and classification 2009-2011, whicn enables to establish the nursing daignoses "impaired swallowing" (IS) or they can perform screening of the swallowing function. The aim was, on a sample of 24 students enrolled in a master nursing program, to determine and compare subjectively evaluated knowledge of the 51 related factors associated with the diagnosis IS and knowledge related to invidiual items of a 13-item screening tool. The results showed that for 6 related factors of the diagnosis IS, fewer than 25% of the students evaluated their knowledge positively. For 12 items of the screening tool, 75% of the students perceived their knowledge positively, and for 1 item, 66.7% of the students did so. dysphagia; physical assessment; nursing diagnosis; impaired swallowing; dysphagia screening