Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Pracovní psychická zátěž a spokojenost učitelů různých stupňů škol
Autoři: Papršteinová Markéta | Šmejkalová Jindra | Čermáková Eva | Hodačová Lenka
Rok: 2011
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Škola a Zdraví 21 Studie k výchově ke zdraví
Název nakladatele: Masarykova univerzita
Místo vydání: Brno
Strana od-do: 221-232
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Pracovní psychická zátěž a spokojenost učitelů různých stupňů škol Bylo provedeno anonymní dotazníkové šetření zaměřené mimo jiné na zjištění pracovní a psychické zátěže učitelů různých stupňů škol u náhodně vybraného vzorku zástupců učitelské profese. K hodnocení vlivů pracovní činnosti na psychiku učitelů byl použit Meisterův dotazník. Výzkumu se účastnilo 484 respondentů – 201 učitelů základních škol, 227 učitelů středních škol (klasických gymnázií, víceletých gymnázií a středních odborných škol) a 56 vysokoškolských učitelů. Provedené epidemiologické šetření prokázalo poměrně vysokou spokojenost s vykonávanou profesí, kdy velice či spíše spokojených bylo 84,4% učitelů. Potvrdili jsme vysokou fyzickou a zejména psychickou náročnost základního školství, pocit nízké společenské prestiže učitelské profese mezi učiteli základních škol a nižší spokojenost s finančním zajištěním rodiny. V naší studii si v rámci subjektivního hodnocení pracovní psychické zátěže (Meisterův dotazník) na nervozitu stěžovalo 13,4% respondentů, psychickou únavu a ochablost pociťovalo 25,4% dotazovaných a 38,1% učitelů mělo dojem, že není dlouhodobě únosné vykonávat zvolenou profesi (u učitelů základních škol to bylo dokonce 52%). učitelé, pracovní psychická zátěž, spokojenost učitelů, dotazníkové šetření
eng Work psychic load and satisfaction of teachers at various levels of This anonymous survey specializes among others in investigation concerning work and psychic load of teachers at various levels of schools. The survey was realized with a randomly selected sample of representatives of teachers. The Meister questionnaire was used to evaluate the influences of working activity upon teacher´s psyche. During this research we obtained answers from 484 respondents – 201 teachers at primary schools, 227 teachers at secondary schools (classical grammar schools, multiannual grammar schools as well as secondary vocational schools) and 56 university teachers. The realized epidemiological research showed relatively high satisfaction with this profession when 84,4 % of teachers were very or rather satisfied. We confirmed high physical and especially psychical demands at primary schools, the feeling of low social prestige of this profession concerning teachers at primary schools and rather low satisfaction with financial ensurance of their families. In our study within the subjective evaluation of work psychic load (Meister questionnaire) 13,4 % of respondents complained about nervosity, 25,4 % of respondents felt to be tired and slack and 38,1 % of teachers supposed they wouldn´t be able to do this job for a long time, (this opinion was presented even by 52 % of teachers at primary schools ). teachers, work psychic load, satisfaction of teachers, questionnaire inquiry