Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Educating nurses about simple dysphagia screening
Rok: 2012
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: Present and the Future of Nursing and Midwifery
Název nakladatele: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Místo vydání: České Budějovice
Strana od-do: 156-167
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Edukace sester na téma jednoduchého screeningu dysfagie Úvod: Sestry hrají důležitou roli při screeningu dysfagie. Avšak v publikované literatuře nebyla nalezena studie, která by byla zaměřena na tvorbu edukačního programu s cílem implementovat screening dysfagie sestrou a který by splňoval následující kritéria: screeningový nástroj by měl (i) existovat v českém jazyce; (ii) mít “vysokou” senzitivitu a (iii) mít “vysokou” negativní prediktivní hodnotu. Cíl: Cílem bylo využít screeningový nástroj vytvořený v českém jazyce a zjistit efektivitu edukačních lekcí zaměřených na jeho správnou implementaci. Metoda: 71 sester a studentů studijících ošetřovatelství nebo příbuzný obor byli edukováni Edukační strategií I (video) nebo Edukační strategií II (kombinace video / praktické procvičování / diskuze). 69 respondentů odevzdalo znalostní post-test, kterým byla posuzována efektivita edukačních lekcí. Byly analyzovány odpovědi na jednotlivé otázky post-testu. Výsledky: Medián skóre na post-testu byl 7 pro Edukační strategii I a 6 pro Edukační strategii II. Na 5% hladině významnosti však mohly být pozorované rozdíly ve skóre získané náhodou, jak bylo vypočítáno dle Mann-Whitney U Testu (U = 438.500; P = 0.617). Nejobtížnější otázka se týkala položky “dysartrie”: celkově pouze 49 % respondentů správně odpovědělo na tuto otázku. Závěr: Byly pozorovány rozdíly mezi sestrami a studenty co se týče jejich angažovanosti do procvičování dovedností a do diskuze. Studenti se zaměřili zejména na přesné zvládnutí dovedností. Sestry potřebovaly nejprve pochopit smysl screeningu dysfagie sestrou, teprve poté by měly zájem o detailnější procvičování dovedností. dysfagie; edukace; screeningový nástroj pro sestry; polykání
eng Educating nurses about simple dysphagia screening Introduction: Nurses play an important role in dysphagia screening. However, no study has been located in the published literature that developed a nurse-led educational program to implement a nursing dysphagia screening test fulfilling the following criteria: the test should (i) be available in Czech; (ii) have “high” sensitivity; and (iii) have “high” negative predictive value. Study Aim: The aim was to focus on a screening test developed in the Czech Republic and to examine the effectiveness of nurse-led educational sessions intending to promote its correct implementation. Methods: Seventy-one nurses and students enrolled in a nursing or related study program were educated using either Educational Strategy I (a video) or Educational Strategy II (a combination of video / hands-on practice / discussion). Sixty-nine of the study participants completed a knowledge post-test, which assessed the efficacy of the educational sessions. In addition, answers to the individual post-test questions were analyzed. Results: The middle value (the median) of the test scores was 7 for Educational Strategy I and 6 for Educational Strategy II. At the 0.05 level of significance, the observed difference in test scores may have been due to chance, as calculated by the Mann-Whitney U Test (U = 438.500; P = 0.617). The most difficult test question was “dysarthria”: overall, only 49% of the study participants selected a correct answer to this particular question. Conclusion: Differences were observed between students and nurses in terms of their desire to practice the skill and to ask questions. The students focused mainly on skill precision whereas the nurses needed to make sense of the idea of nursing dysphagia screening before they were ready for in-depth skills practice. dysphagia; education; nursing screening tool; swallowing