Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Zavádění screeningu poruch polykání sestrou: porovnání efektivity dvou edukačních metod.
Rok: 2012
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Název zdroje: Neurologie pro praxi
Název nakladatele: SOLEN, s. r. o.
Místo vydání: Olomouc
Strana od-do: A14-A14
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Zavádění screeningu poruch polykání sestrou: porovnání efektivity dvou edukačních metod. Úvod: Cílem šetření bylo porovnat efektivitu dvou edukačních metod zaměřených na screeningový nástroj pro poruchy polykání sestrou a jeho zavádění do praxe. Nástroj vykazuje 95,5% senzitivitu a 25,8% specificitu u neurologických pacientů (Mandysová et al., 2011). Metodika: Do šetření bylo zapojeno 28 studentů Fakulty zdravotnických studií Univerzity Pardubice a 13 sester Neurologické kliniky Pardubické krajské nemocnice, a.s. Respondenti absolvovali edukaci zaměřenou na uvedený screeningový nástroj, přičemž byli rozděleni do 2 skupin: a) skupina „video“ (V), edukovaná videem bez procvičování dovedností (n = 19) a b) skupina „rozšířené video“ (RV), edukovaná videem s procvičováním dovedností (n = 22). Byly měřeny znalosti respondentů před edukací (znalostní před-test) a po edukaci (znalostní post-test) a dovednosti po edukaci (dovednostní post-test) (fáze I). Testování bylo po 6 týdnech (fáze II) zopakováno (pouze u studentů). Výsledky: Obě metody vedly ve fázi I ke zlepšení znalostí. Průměrné skóre na znalostním post-testu bylo u skupiny RV (n = 20) 83,1 % a u skupiny V (n = 19) 78,3 %. Průměrné skóre na dovednostním post-testu bylo u skupiny RV (n = 15) 83,7 % a u skupiny V (n = 17) 68,6 %. Ve fázi II bylo průměrné skóre na znalostním post-testu u skupiny RV (n = 7) 60,7 % a u skupiny V (n = 14) 61,6 %. Průměrné skóre na dovednostním post-testu bylo u skupiny RV (n = 7) 60,3 % a u skupiny V (n = 14) 68,3 %. Závěr: Edukace vedla k významnému zlepšení znalostí ihned po edukaci; úroveň znalostí byla ve fázi I u obou skupin vyrovnaná, úroveň dovedností byla u skupiny RV o 15,1 % vyšší než u skupiny V. Ve fázi II došlo k významnému úbytku znalostí u obou skupin a k úbytku dovedností u skupiny RV (o 23,4 %), avšak ne u skupiny V. Výsledky poukazují na důležitost nově nabyté znalosti a dovednosti ihned aplikovat do praxe. Screening; poruchy polykání; efektivita; edukační metoda
eng Implementing dysphagia screening by nurses: comparing the effectivity of two educational methods. Introduction: The aim of the study was to compare two educational methods focusing on a nursing dysphagia screening tool and its implementation in clinical practice. The tool has 95.5% sensitivity and 25.8% specificity in neurological patients (Mandysova et al., 2011). Method: 28 students from the Faculty of Health Studies, University of Pardubice, and 13 nurses from the Neurology Clinic of the Pardubice Regional Hospital were enrolled. The study participants attended an educational session focusing on the mentioned screening tool; they were divided into two groups: a) the „video“ group (V), educated by watching a video (n = 19) and b) the „extended video“ group (EV), educated by watching a video and practicing the skills (n = 22). The study participants’ knowledge was tested before the educational session (the knowledge pre-test) as well as after the educational session (the knowledge post-test); the skills were tested after the educational session (the skills post-test) (phase I). The testing was repeated after 6 weeks (phase II) (only the student group). Results: Both methods lead to improved knowledge in phase I. The average score on the knowledge post-test was 83.1% in the EV group and 78.3% in the V group (n = 19). The average score on the skills post-test was 83.7% in the EV group (n = 15) and 68.6% in the V group (n = 17). In phase II, the avreage score on the knowledge post-test was 60.7% in the EV group (n = 7) and 61.6% in the V group (n = 14). The average score on the skills post-test was 60.3% in the EV group (n = 7) and 68.3% in the V group (n = 14). Conclusion: Educational sessions lead to an improvement in knowledge and skills in phase I. In phase II, the level of knowledge and skills was lower. These results show that it is important to immediately apply gained knowledge and skills in clinical practice. Screening; dysphagia; effectivity; educational method