Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

EDUCATION OF NON-MEDICAL STAFF IN THE FIELD OF QUALITY AND SAFETY
Autoři: Sedláčková Eva | Hlaváčková Eva
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Nursing in the Process of Change
Název nakladatele: University of Rzeszow
Místo vydání: Rzeszów
Strana od-do: 67-73
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vzdělávání nelékařských pracovníků v oblasti kvality a bezpečí Úvod: Celoživotní vzdělávání je povinností každého zdravotníka a při vývoji nových trendů nezbytné. V oblasti bezpečí ve zdravotnictví je právě edukace jednou z možných forem kontinuálního zvyšování kvality. Vhodné je edukační aktivity kombinovat a sledovat jejich efektivitu. Cíl: Naším cílem studie bylo posoudit, zda vzdělávací akce ovlivní vědomosti účastníků. A v dalším části jsme chtěli porovnat, zda vzdělávací akce „šitá na míru“ bude účastníky lépe hodnocená než vzdělávací akce s obecným zaměřením. Medota: Byly uspořádány dvě vzdělávací akce pro nelékařské pracovníky. Počet účastníků prvního vzdělávání byl 46 a druhé 30. Před a po skončení vzdělávací akce byly znalosti měřeny pre- a post-testy. Vyhodnocení dat proběhlo v programech Microsoft Excel a STATISTICA na hladině významnosti 0,05. Byl použit párový T-test. Subjektivně byly školení hodnoceny na Liketrově škále. Výsledky: Po skončení obou vzdělávacích akcí dosahovali testy vyššího bodového ohodnocení. Statisticky se potvrdilo zvýšení vědomostí (p-hodnota > 0,001). Vzdělávací akce „šitá na míru“ byla subjektivně lépe hodnocena. Závěr: Připravené vzdělávací akce s tématikou kvality a bezpečí zvýšily vědomosti účastníků. V plánu do budoucna je tvorba e-learningu na základě zjištěných edukačních potřeb. Edukace je jednou z možností, jak kontinuálně zvyšovat kvalitu a bezpečí ve zdravotnických zařízeních. e-learning, kvalita, vzdělávání sester, bezpečná péče
eng EDUCATION OF NON-MEDICAL STAFF IN THE FIELD OF QUALITY AND SAFETY Introduction: Lifelong learning is a responsibility of every healthcare professional, and also indispensable regarding development of modern methods. In the field of safety in health care, education is an option to increase quality continually. It is suitable to combine educational methods and monitor their efficiency. Aim of the study: The aim of this study was to assess whether educational events affect knowledge of participants, and then to assess whether a “bespoke” event is evaluated higher than an educational event with a more general focus. Material and methods: Two educational events for non-medical staff were organized, the numbers of participants being 46 and 30 respectively. The knowledge was measured by pre-tests and a post-tests before and after the educational events. The data were analysed and evaluated using Microsoft Excel and STATISTICA at the significance level 0.05. A paired T-test was utilized. The educational events were subjectively evaluated on a Likert scale. Results: After completion of both educational events the respondents reached higher scores on their tests. The increase of knowledge was statistically proven (p-value > 0.001). The “bespoke” event had a better subjective evaluation. Conclusions: The organized educational events concerning quality and safety increased knowledge of the participants. The goal for the future is to prepare a “bespoke” elearning programme on the basis of determined educational needs. Education is an option how to increase quality and safety in healthcare facilities continually. e-learning, quality, nurse education, safety care