Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Nový materiál pro edukaci pacientů o plicní embolii
Autoři: Dočekalová Klára | Pospíchal Jan
Rok: 2015
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: Nové trendy ve zdravotnických vědách III.
Název nakladatele: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Místo vydání: Ústí nad Labem
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nový materiál pro edukaci pacientů o plicní embolii Cíl: Zhodnotit čtivost dostupných edukačních materiálů o plicní embolii. Poslechovým testem ověřit srozumitelnost nejčtivějšího edukačního materiálu. Vytvořit dostatečně srozumitelný edukační materiál o plicní embolii. Metodika: V šesti zdravotnických zařízení byly nalezeny dva edukační materiály na trombembolickou nemoc. Třetí materiál byl nalezen na veřejném webu. Srozumitelnost textu byla vypočítána na základě Mistríkova vzorce. Nejlépe hodnocený edukační materiál s názvem „Prevence trombembolické nemoci“ byl podstoupen 30 respondentům, na odděleních interního typu, v poslechovém testu. Kognitivní test hodin nesplnili dva respondenti a byli vyřazeni. Věkové rozmezí bylo od 40 do 90 let s mediánem 66 let. Ze 4 kategorií vzdělání bylo nejvíce zastoupení střední bez maturity (n = 12) a střední s maturitou (n = 10), základní a vysokoškolské bylo zastoupeno stejně (n = 3). Výsledky: Tři hodnocené edukační materiály měli dle Mistríkova vzorce 25, 31 a 33 bodů. Jedná se o texty náročné (25 bodů) a průměrně obtížné (31 a 33 bodů). Výsledkem poslechového testu s brožurou „Prevence trombembolické nemoci“ byla znalost 90 % respondentů o závažnostiplicní embolie před edukací. 40 % respondentů neznalo, k čemu při onemocnění dochází a ze subjektivních příznaků vědělo 60 % respondentů pouze dušnost. Po poslechovém testu odpovídalo správně 96 % respondentů na otázky Co je to plicní embolie, k čemu při onemocnění dochází a jaká je její závažnost. Co je to embolus se ani po poslechovém testu respondenti nedozvěděli. Odpověděli správně pouze ti, kteří znali odpověď před ekukací. Preventivní režimová opatření před edukací respondenti neznali. Jen 54 % respondentů uvedlo „léky na ředění krve.“ Po přečtení brožury pouze 36 % vědělo o pohybu a 32 % o dostatečném pitném režimu, jako o preventivních režimových opatřeních. edukační materiál; Mistríkův vzorec; plicní embolie