Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Hodnocení čtivosti Kuchařky pro rodiče malých dětí.
Rok: 2015
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: Sborník z II. Mezinárodní konference Kvalita a její perspektivy s podtitulem: Péče o ženu a dítě
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 60-68
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Hodnocení čtivosti Kuchařky pro rodiče malých dětí. Úvod: Čtivost (obtížnost textu) edukačních materiálů pro pacienty a laickou veřejnost je v zahraniční odborné literatuře často hodnocena pomocí matematických vzorců; v české odborné literatuře je však zájem o tuto problematiku pouze okrajový. Cíl: Cílem bylo zhodnotit čtivost knihy Kuchařka pro rodiče malých dětí pomocí Mistríkova vzorce, následně hodnocený úryvek upravit tak, aby bylo dosaženo zlepšené čtivosti. Metoda: Pomocí Mistríkova vzorce byla vypočítána čtivost úryvku uvedené knihy (16 vět). Poté byl úryvek upraven tak, že 6 vybraných dlouhých vět bylo rozděleno vždy na 2 kratší věty. Byla zjištěna čtivost upraveného úryvku opakováním výpočtu dle Mistríkova vzorce. Výsledky: Čtivost úryvku byla 19,88 „bodů“; úryvek byl na hranici mezi těžko srozumitelným a náročným, ale srozumitelným textem. Čtivost upraveného úryvku byla 27,81 „bodů“; text se tak přiblížil k úrovni průměrného, lehce srozumitelného textu. Závěr: Čtivost edukačních materiálů může být zlepšena, pokud je při jejich tvorbě věnována pozornost délce vět; kratší věty činí text více srozumitelný. čtivost; edukační materiály; Mistríkův vzorec
eng Assessment of readability of the Cookbook for Parents of Small Children Introduction: Readability of educational materials for patients and the public is frequently evaluated, in the foreign professional literature, using mathematical formulas. However, the Czech professional literature devotes only marginal attention to this issue. Aim: The aim was to assess readability of the Cookbook for Parents of Small Children using Mistrík’s formula and subsequently to adapt the excerpt in order to improve its readability. Method: Mistrík’s formula was used to calculate readability of a selected excerpt (16 sentences). Next, the excerpt was adapted by splitting 6 long sentences always into two shorter sentences, and its readability was assessed by repeating the calculation. Results: Readability of the excerpt was 19.88 “points”; it was between the level of very difficult comprehension and exacting but feasible comprehension. Readability of the adapted excerpt was 27.81 “points”; it was almost at the level of average, easily comprehensible texts. Conclusion: Readability of educational materials can be improved by using shorter sentences rather than longer ones. educational materials; Mistrík’s formula; readability