Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

ČTIVOST EDUKAČNÍ BROŽURY O ANTIKONCEPCI PO PORODU
Autoři: Mandysová Petra | Bukovská Lucie
Rok: 2015
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Strana od-do: 78-87
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze ČTIVOST EDUKAČNÍ BROŽURY O ANTIKONCEPCI PO PORODU Cíl: Čtivost (obtížnost textu) edukačních materiálů pro pacienty a laickou veřejnost může být hodnocena pomocí matematických vzorců. Pro české texty je k dispozici tzv. Mistríkův vzorec (MV); ten sice udává výsledné skóre a text dělí do kategorií obtížnosti, avšak na rozdíl od zahraničních vzorců neuvádí, k jakému dosaženému stupni vzdělání se získané skóre vztahuje. Cílem bylo zhodnotit čtivost edukační brožury Antikoncepce po porodu: Čas pro nový pocit něžnosti pomocí MV. Doplňujícím cílem bylo získané skóre porovnat s dříve provedenou analýzou této brožury zaměřenou na její srozumitelnost dle dosaženého stupně vzdělání u respondentů. Souvisejícím záměrem bylo na základě tohoto porovnání vyslovit domněnku o skóre získaném dle MV, a to jaký stupeň dosaženého vzdělání toto skóre představovalo. Metody: Pomocí MV byla vypočítána čtivost úryvku uvedené brožury (20 vět) a byla zjištěna příslušná kategorie obtížnosti. Výsledek byl porovnán s dříve provedenou analýzou této brožury pomocí poslechového testu u 62 žen v šestinedělí. Výsledky: Čtivost úryvku byla 21,52 „bodů“; úryvek spadal do kategorie výkladového, náročného, ale srozumitelného textu. Závěr: Výsledek matematické analýzy úryvku pomocí MV je v souladu s výsledkem dřívější analýzy brožury pomocí poslechového testu, dle které se brožura jevila jako obtížně srozumitelná pro všechny úrovně vzdělání kromě vysokoškolského. Pro MV bylo možno učinit předběžný závěr, že skóre kolem 21–22 bodů odpovídá vysokoškolské úrovni vzdělání. Avšak ověření této domněnky dalším výzkumem a přesnější vymezení rozmezí bodů pro všechny úrovně vzdělání je žádoucí. čtivost; edukační materiály; Mistríkův vzorec; poslechový test; srozumitelnost
eng Readability of an educational brochure on contraception after giving birth The aim was to assess readability of the educational brochure Contraception after giving birth: Time for a new tenderness feeling using Mistrik’s formula (MF). In addition, the aim was to compare the resultant score with an earlier analysis of the brochure that had focused on its readability according to the educational level of the respondents. A related aim was, based on this comparison, to express a proposition which educational level the resultant MF score pertained to. Methods: MF was used to calculate readability of a selected excerpt (20 sentences), and the corresponding category of difficulty was ascertained. The result was compared with an earlier analysis of the brochure using a listening test on 62 postpartum women. Results: Readability of the excerpt was 21.52 “points”; the excerpt was at the level of exacting but feasible comprehension. Conclusion: The result of mathematical analysis using MF is in agreement with the result of an earlier analysis using the listening test, which had revealed difficult comprehensibility of the text for all educational levels except for the university level. A tentative conclusion is that MF score around 21–22 points corresponds to the university level of education. However, verification of this proposition through further research and more accurate specification of the score intervals for all educational levels are needed. readability, educational materials, Mistrík’s formula, listening test, comprehensibility