Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Nový materiál pro edukaci pacientů o plicní embolii
Autoři: Pospíchal Jan | Dočekalová Klára
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Nové trendy ve zdravotnických vědách III.
Název nakladatele: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Místo vydání: Ústí nad Labem
Strana od-do: 59-64
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nový materiál pro edukaci pacientů o plicní embolii Úvod: Zdravotní sestry mají nedostatečnou oporu v edukačních materiálech při edukaci pacientů, což může být faktor snižující sebedůvěru zdravotníka v edukaci. Dostupné edukační materiály jsou náročné a mají horší čtivost, než by bylo vhodné. Cíl: Zhodnotit čtivost dostupných edukačních materiálů o plicní embolii. Poslechovým testem ověřit srozumitelnost nejčtivějšího edukačního materiálu. Vytvořit dostatečně srozumitelný edukační materiál o plicní embolii. Metodika: Srozumitelnost tří edukačních materiálů byla vypočítána na základě Mistríkova vzorce. Nejlépe hodnocený edukační materiál byl podstoupen 30 respondentům v poslechovém testu. Výsledky: Tři hodnocené edukační materiály měli dle Mistríkova vzorce 25, 31 a 33 bodů. Výsledkem poslechového testu byla znalost respondentů o závažnosti plicní embolie a k čemu při onemocnění dochází. Režimová preventivní opatření a subjektivní příznaky se ani po poslechovém testu respondenti nedozvěděli. Závěr: Některé oblasti hodnocené brožury nebyly vhodně zpracovány dle poslechového testu. Pro potřebu zaměření edukace na oblasti prevence a příznaků byla vytvořena volně šiřitelná brožura přibližující se velmi lehkému textu (38 bodů). edukace, čtivost, plicní embolie, Mistríkův vzorec
eng New brochure for the education of patients with pulmonary embolism Background: Nurses have not enough support in educational brochure. It may decrease their self-confidence in education. Available educational brochures are demanding for understanding and its readability is worse than required Aim: To evaluate readability of available educational brochures about pulmonary embolism. To confirm readability of educational brochure by listening test. To create enough readable brochure about pulmonary embolism. Method: Readability of three brochures was assessed by Minstrik formula. Material with the highest score was used for listening test in 30 respondents. Results: Three brochures had 25, 31 and 33 points in Minstrik formula. Listening test results were knowledge of disease severity and disease mechanism among respondents. Preventive regime measures and symptoms of disease respondents did not know even after listening test. Results: Brochure had not appropriately processed some parts according to the listening test. New free version of brochure for education was created. It was focused on prevention and symptoms of disease. education, readability, pulmonary embolism, Mistrik formula