Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Hodnocení kvality spokojeností pacientů
Rok: 2016
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: III. Mezinárodní konference : kvalita a její perspektivy
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 78-85
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Hodnocení kvality spokojeností pacientů Úvod: Problematika managementu kvality se v moderních zdravotnických zařízeních stává vědecko-výzkumným tématem a je součástí koordinovaných procesů zdravotní péče s cíli minimalizovat rizika vzniku nežádoucích událostí, vymezovat dobrou praxi. Zvolené téma je součástí dlouhodobého projektu Studentské grantové soutěže Fakulty zdravotnických studií. Téma v tříletém období přineslo řadu poznatků a jeden z výsledků projektu je nastavení metodiky měření spokojenosti pacientů v nemocnicích akutní péče Pardubického kraje. Hodnocení spokojenosti poskytuje zpětnou vazbu managementu každé nemocnici a ukazuje cestu ke zkvalitňování péče směrem ke skupinám ambulantních a hospitalizovaných pacientů a k rodičkám. Cíl: Cílem příspěvku je stručně popsat proces nastavení metodiky pro vyhodnocování spokojenosti pacientů v nemocnicích akutní péče. Metodika: Výzkumný rámec zahrnuje konkrétní kroky nastavení dotazníku, nastavení sběru dat, analýzu dat a jejich interpretaci a dále obsahuje validaci dat kontrolním sběrem a validaci dotazníku. Mimo zmíněné zahrnuje evaluaci dotazníku a proces vytvoření dotazníku nového. Výsledky: Po třech letech byl nastaven nový dotazník pro sběr dat, který byl validován kontrolním šetřením a vlastní evaluací. Závěr: V současné době nemocnice akutní péče Pardubického kraje používají pro hodnocení spokojenosti pacientů jednodušší dotazník, který je uživatelsky přívětivějším nástrojem pro pacienty i pro vlastní vyhodnocování. Současně také slouží jako komunikační nástroj pro získávání zpětné vazby od pacientů jednotlivých nemocnic. Jednotný nástroj pro sběr dat přináší podklad pro benchmarking jednotlivých nemocnic v rámci jedné organizace. hodnocení spokojenosti; management kvality; pacient
eng Evaluation of quality through patient satisfaction Introduction: The management of quality in modern health care facilities has become a scientifi c research topic; it is a part of the coordinated processes of the healthcare, with the objective to minimize the risk of adverse events, to defi ne a good practice. The chosen topic is part of a long-term project of the student grant competition in the Faculty of Health Studies. The topic of the three-year period yielded a number of fi ndings and one of the results of the project is the methodology for measuring the patients’ satisfaction in acute care hospitals in Pardubice region. The satisfaction rating provides a feedback to the management of each hospital and it shows the way on how to improve the quality of care towards ambulatory patient group and hospitalized patients and to pregnant women. Aim: The aim of this paper is to briefl y describe the process of setting up a methodology for evaluating the satisfaction of patients in acute-care hospitals. 79 Method: The research framework includes specifi c steps of setting a questionnaire, setting data collection process, data analysis and interpretation of data validation and control the collection and validation of a questionnaire. Beyond that, it includes evaluation of questionnaire and the process of creating a new questionnaire. Results: After three years, a new questionnaire was set up for collecting data that has been validated by the survey and own evaluations. Conclusion: Currently, acute-care of hospital in Pardubice region used to assess patient satisfaction simple questionnaire, which is more user-friendly tool for both patients and their own evaluation. At the same time it serves as marketing option. This also currently serves as a communication tool for gathering feedback from patients of individual hospitals. Standard tool for data collection brings the basis for the benchmarking of individual hospitals within the same organization. satisfaction evaluation; quality management; patient