Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Je bezpečná komunikace i zdravou komunikací? Aneb telefonické ordinace na ARO/JIP
Autoři: Samšeňáková Eva
Rok: 2016
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Je bezpečná komunikace i zdravou komunikací? Aneb telefonické ordinace na ARO/JIP Ústní a telefonické ordinace jsou v prostředí intenzivní péče nezbytné a za nesprávných postupů mohou být nebezpečné. Významnost přikládá fakt, že se těmito intervencemi zabývá i jeden z Resortních bezpečnostních cílů Ministerstva zdravotnictví České republiky. Tyto cíle se obecně zaměřují na nejrizikovější procesy při poskytování zdravotní péče. Resortní bezpečnostní cíle jsou také součástí Akreditačních standardů vydaných Spojenou akreditační komisí, o.p.s. Standard pro telefonické ordinace zní: „Osoba, která přijímá telefonickou ordinaci, zaznamená písemně úplný obsah ordinace. Osoba, která přijímá telefonickou ordinaci, tuto ordinaci zpětně přečte. Osoba, která stanoví ordinaci, potvrdí správnost opakovaného hlášení přijímající osobou“ (Marx, Vlček, 2013). Z praxe je zřejmé, že v prostředí intenzivní péče všechny ordinace nelze aplikovat tímto procesem. Takový postup je sice profesionální, ale může působit direktivně. Hodnotitelé kvality se velmi důsledně snaží nastavit pravidla pro bezpečnou komunikaci, ale bezpečná komunikace nemusí být „zdravou“ komunikací. Do praxe zatím nebyl uveden žádný standard, který by se zabýval asertivitou a kolegiálním jednáním v týmu. V praxi bychom měli aplikovat správný postup pro telefonickou ordinaci, který však musí být doplněný o takzvané „4 P“ (pozdravit, představit se, poprosit a poděkovat) (Andršová, 2012). Zdravotní sestra je často v submisivním postavení a direktivní vystupování ze stran nadřízeného lékaře ji někdy nemusí dovolit postupovat dle procesu bezpečné komunikace, byť „4 P“ použije. Je důležité najít cestu, jak být v multidisciplinárním týmu asertivní, a přitom poskytovat bezpečnou péči. Mějme na paměti, že jsme tým a týmově bychom se měli také chovat i komunikovat. telefonické ordinace; kvalita péče; komunikace; asertivita