Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Příprava na edukaci v ošetřovatelství
Rok: 2016
Druh publikace: ostatní - skripta, učebnice
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Příprava na edukaci v ošetřovatelství Cílem tohoto učebního textu je seznámit čtenáře se základními pojmy v edukaci, zasadit edukaci do kontextu historického a také ji přiblížit z hlediska nejvýznamnějších teorií učení. Edukace je prezentována jako proces, který je obdobný ošetřovatelskému procesu. Z tohoto pohledu je text zaměřen na první dvě fáze edukačního procesu: posuzování a plánování. Důvodem je snaha na tyto dvě tak zásadní – a přitom často velmi opomíjené – fáze edukačního procesu upozornit a do detailu je popsat. Pokud totiž nedojde k pečlivé přípravě na edukaci, spočívající zejména v patřičném posouzení edukanta a ve správném stanovení edukačních cílů a edukačního plánu, edukace se může zcela minout účinkem. Nemalá pozornost je věnována v ošetřovatelství dosud poměrně opomíjené problematice gramotnosti pacientů a „čtivosti“ edukačních materiálů. Těchto otázek si ošetřovatelská literatura všímá zejména v zahraničí; do povědomí českých sester však pronikají podstatně pomalejším tempem. Text obsahuje celou řadu otázek a úkolů k zamyšlení. Na konci každé kapitoly jsou kontrolní otázky a úkoly vztahující se k obsahu celé kapitoly, pojmy k zapamatování, shrnutí kapitoly, seznam použité literatury a seznam literatury k samostudiu. edukace v ošetřovatelství; posuzování; plánování; edukant; edukační proces; edukační cíl; edukační plán; gramotnost; čtivost edukačních materiálů