Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Participace dítěte na rozhodování a její limity v současné praxi sociální práce
Rok: 2018
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Logos Polytechnikos
Strana od-do: 184-195
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Participace dítěte na rozhodování a její limity v současné praxi sociální práce Zapojení dítěte do rozhodování o věcech, které se jej týkají, je jedním ze základních práv dítěte formulovaných v Úmluvě o právech dítěte, současně je nezbytným předpokladem k naplňování práv dalších. Se zapojením, tj.participací dítěte, pak úzce souvisí informovanost dítěte o všem, co může být pro jeho rozhodování podstatné. Respekt k právu dítěte na participaci na úrovni rodiny, školy, komunity a společnosti se zvyšuje a na mezinárodní i národní úrovni je dlouhodobě podporován řadou legislativních a koncepčních kroků. Praktická realizace však naráží na řadu překážek jak v podobě individuálních limitů jednotlivých aktérů systému, tak v podobě limitů systémových či společenských. Příspěvek shrnuje základní premisy, z nichž princip participace dětí vychází, a diskutuje limity, s nimiž se sociální pracovníci v sociálně-právní ochraně dětí každodenně potýkají. Patří mezi ně mj. pocit nedostatečné kompetentnosti, ambivalentní postoje či systémem nastavené provozní překážky. participace; informovanost; sociálně-právní ochrana dětí
eng Child participation in decision making and its limits in current practice of social work Involvement of a child in decision-making on matters concerning it is one of the fundamental rights of the child formulated in the Convention on the Rights of the Child, and at the same time it is a prerequisite for the fulfillment of the rights of others. Engagement, ie the child's participation, is closely related to the child's awareness of everything that may be essential for his decision-making. Respect for the right of the child to participate at family, school, community and society level is increasing and, at international and national levels, it has long been supported by a number of legislative and conceptual steps. The practical realization, however, encounters a number of obstacles, both in the form of individual limits of individual actors of the system and in the form of systemic or social limits. The paper summarizes the basic premises from which the principle of child participation is based and discusses the limits that social workers face in the social and legal protection of children every day. Among them are insufficient competencies, ambivalent attitudes or system set operating obstacles. participation; awareness; social and legal protection of children