Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Životní příběh pacienta – cesta ke kvalitnější ošetřovatelské péči
Autoři: Hlaváčková Eva | Bortelová Anna | Červenková Zuzana
Rok: 2021
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: Ružomberské zdravotnícke dni 2021 – XV. ročník : zborník z medzinárodnej konferencie
Název nakladatele: VERBUM - vydavateľstvo Katolíckej univerzity
Místo vydání: Ružomberok
Strana od-do: 326-335
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Životní příběh pacienta – cesta ke kvalitnější ošetřovatelské péči Úvod: Životní příběh má v ošetřovatelství velký potenciál, který není dosud dostatečně využit. Cíl: Zjistit, jak je metoda životního příběhu využívána v ošetřovatelské péči. Metoda: Sekundární výzkum, scoping review dle doporučeného rámce skládajícího se z 6 kroků: 1. stanovení scoping review otázky, 2. zvážení dostatku relevantních studií, 3. stanovení zařazovacích a vyzařovacích kritérií, 4. zmapování dat, 5. sběr, shrnutí, prezentace výsledků, 6. diskuze. Scoping review otázka byla vytvořena podle vzorce PCC (Populace, Concept, Context). Výsledky: Do studie bylo zařazeno 17 odborných publikací. Životní příběh je v ošetřovatelské péči využíván od 60. let 20 století. Používaná terminologie je velice rozmanitá. Všechny články hodnotily práci s životním příběhem jako pozitivní. Nejvíce je metoda využívána u seniorů a u seniorů s kognitivním deficitem. Metoda je využívána též ve výuce a ošetřovatelském výzkumu. Závěr: Možnosti využití životního příběhu v ošetřovatelské péči jsou velmi široké. Je podporováno jeho komplexní a univerzální využití v péči nazývané narativní. Všichni autoři se shodují, že narativní a na člověka zaměřený přístup zvyšuje kvalitu péče a kvalitu života pacientů/klientů. Životní příběh; Pacient; Kvalita ošetřovatelské péče; Scoping review
eng The patient's life story – the way to the better nursing care Introduction: The life story has great potential in nursing, which has not been exploited yet. Aim: To find out how the life story method is used in the nursing care. Method: Secondary research, scoping review consisting of 6 steps: 1. determination of scoping review questions, 2. consideration of sufficient relevant studies, 3. determination of including and excluding criteria, 4. data mapping, 5. collection, summary, presentation results, 6. discussion. The scope check question was created according to the PCC formula (Population, Concept, Context). Results: 17 scientific publications were included in the study. The life story has been in nursing care since the 1960s. The terminology used is very diverse. All articles considered the work with the life story positively. The method is mostly used in the seniors and the seniors with cognitive deficits. The method is also used in the education and research in nursing. Conclusion: The possibilities of using a life story in nursing care are very wide. Its comprehensive and universal use in so-called narrative care is supported. All authors agree that a narrative and people-centred approach increases the quality of care and quality of life of patients / clients. Life story; Patient; Quality of nursing care; Scoping review