Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Appropriate Interventions for School Social Work in Czech Schools According to Foreign Practice
Autoři: Faltová Barbora | Mojžíšová Adéla
Rok: 2022
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Sociální práce/Sociálna práca
Strana od-do: 80-91
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Vhodné intervence pro školní sociální práci na českých školách dle zahraniční praxe CÍLE: Cílem tohoto systematického literárního přehledu je identifikovat vhodné intervence v praxi školní sociální práce. TEORETICKÝ ZÁKLAD: Relevantními teoretickými koncepty pro rozhodování v přehledu je proces Evidence-Based v kontextu aktuálně popisovaných efektivních intervencí školní sociální práce v mezinárodní praxi, především ve Spojených státech amerických pro široký výběr zkušeností. METODY: Pro účely této studie byly lokalizovány a syntetizovány poznatky z odborné teorie a praxe školní sociální práce v aktuálním období let 2011 až 2021. Nejlepší dostupné důkazy týkající se konkrétní výzkumné otázky byly identifikovány na základě kritického hodnocení s cílem poskytnout informativní a na důkazech podložený pohled na praxi školní sociální práce. Kritéria vyhledávání v databázích odborných publikací byla založena na klíčových slovech zadaných v česko-anglické kombinaci: Školní sociální práce, Intervence, Systematický přehled, Metaanalýza. VÝSLEDKY: Výsledky systematického přehledu literatury poskytují inspirativní intervence založené na důkazech pro implementaci školní sociální práce v českých školách. DŮSLEDKY SOCIÁLNÍ PRÁCE: Analyzované mezinárodní odborné zdroje spolu s výzkumnými studiemi v ČR mají za cíl jednoznačně podpořit realizaci školní sociální práce a jejích intervencí do výchovně vzdělávacího procesu s oprávněnou, prokázanou účinností eliminace sociálně patologických jevů, jinak ztěžujících vzdělávání a snížení výsledků žáků a školní úspěšnosti. intervence; praxe založená na důkazech; školní sociální práce
eng Appropriate Interventions for School Social Work in Czech Schools According to Foreign Practice OBJECTIVES: The aim of this systematic literature review is to identify appropriate interventions in school social work practice. THEORETICAL BASE: The relevant theoretical concepts for making choices in the review is the Evidence-Based process in the context of the currently described effective interventions of school social work in international practice, primarily in the United States of America for its wide choice of experience. METHODS: For purposes of this study, the findings from professional theory and school social work practice in the current period from 2011 to 2021 were located and synthesized. The best available evidence relating to a specific research question was identified based on critical appraisal in order to provide informative and evidence-based insights into school social work practice. The search criteria in professional publication databases were based on keywords entered in a Czech-English combination: School Social Work, Intervention, Systematic Review, Meta-analysis. OUTCOMES: The results of the systematic literature review provide inspiring evidence-based interventions for the implementation of school social work in the Czech schools. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: The analysed international professional sources together with research studies in the Czech Republic aim to unequivocally support the implementation of school social work and its interventions in the educational process with the justified, proven effectiveness of eliminating socially pathological phenomena, otherwise hindering education and reducing student achievements and school success. intervention; evidence-based practice; school social work