Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Healthcare Professionals’ Digital Competence in Healthcare Settings – An International Comparative Study
Autoři: Jarva Erika | Oikarinen Anne | Kaučič Boris Miha | Wentao Zhou | Yamakawa Miyae | Andersson Janicke | Riklikiené Olga | Tomietto Marco | Vizcaya-Moreno Flores | Cicolini Giancarlo | Ho Banjamin | Grochowska Aneta | Paal Piret | Egger-Rainer Andrea | Fringer André | Suija Kadri | Liao Xiaoyan | Mandysová Petra
Rok: 2024
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: Digital Health and Wireless Solutions
Název nakladatele: Springer Nature Switzerland AG
Místo vydání: Cham
Strana od-do: 398-400
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Digitální kompetence zdravotnických pracovníků ve zdravotnických zařízeních – mezinárodní srovnávací studie Úvod: Bylo zjištěno, že rychlý rozvoj digitálních technologií ve zdravotnictví vyžaduje od zdravotnických pracovníků nové kompetence. Globální a regionální strategie digitalizace usilovaly o vytvoření digitálních zdravotnických sítí a struktur, které podporují využívání různých digitálních technologií, které by umožnily etické, bezpečné, spolehlivé, udržitelné a spravedlivé poskytování zdravotní péče. Předchozí výzkum zkoumal kompetence zdravotnických pracovníků v oblasti digitálního zdravotnictví, například provedením profilové analýzy na národní úrovni, přesto stále chybí mezinárodní výhled a hodnocení současné situace v oblasti digitálních kompetencí zdravotnických pracovníků. Účelem studie je popsat vnímání a faktory, které ovlivňují digitální kompetence zdravotnických pracovníků na mezinárodní úrovni. Cílem studie je rozpoznat problémy, které jsou spojeny s digitálními kompetencemi zdravotnických pracovníků, aby se zvýšilo zavádění digitálních zdravotnických nástrojů a služeb. Materiály a metody: Studie zahrnuje lingvistickou a kulturní validaci dvou nástrojů a průřezovou studii, která zkoumá digitální kompetence zdravotnických pracovníků na mezinárodní úrovni. Sběr dat probíhá až ve 21 zemích od zdravotnických profesionálů (min n = 300/země), včetně primárních a specializovaných zdravotnických organizací. Mezi nástroje používané při sběru dat patří nástroj Digital Health Competence (DigiHealthCom), který zahrnuje 5 faktorů a 42 položek pro měření vnímané digitální kompetence odborníka, a nástroj Aspect Associated with Digital Health Competence (DigiComInf), který zahrnuje 3 faktory a 15 položek pro měření vnímaných faktorů, které jsou spojeny s digitální kompetencí. Výsledky: Očekávaná zjištění naznačují, že většina zdravotnických pracovníků hodnotí své digitální kompetence na dobré úrovni, ale rozdíly na úrovni jednotlivých zemí a oblastí digitálních kompetencí přetrvávají. Různé faktory související s profesním a osobním zázemím odborníka a organizačními a Digitální kompetence; zdravotnická zařízení; Mezinárodní srovnávací studie
eng Healthcare Professionals’ Digital Competence in Healthcare Settings – An International Comparative Study Introduction: The rapid development of digital technologies in healthcare has been recognised to require new competencies from the healthcare professionals. Global and regional digitalisation strategies have pursued to create digital health networks and structures that promote the utilisation of various digital technologies that would allow the ethical, safe, reliable, sustainable and equitable healthcare delivery [1]. Previous research has explored healthcare professionals’ digital health competencies for example by conducting profile analysis in a national level [2], yet an international outlook and assessment of the current situation on healthcare professionals’ digital competencies is still lacking. The purpose of the study is to describe the perceptions and factors that affect healthcare professionals’ digital competence internationally. The aim of the study is to recognise the issues that are associated with healthcare professionals’ digital competence to increase the adoption of digital health tools and services. Materials and methods: The study entails the linguistic and cultural validation of two instruments and a cross-sectional study which investigates healthcare professionals’ digital competence internationally. Data collection takes place in up to 21 countries from healthcare professionals (min n = 300/country), including primary and specialised healthcare organisations. The instruments used in data collection include Digital Health Competence (DigiHealthCom) instrument which entails 5 factors and 42 items to measure the professional’s perceived digital competence and Aspect Associated with Digital Health Competence (DigiComInf) instrument which entails 3 factors and 15 items to measure the perceived factors that are associated with digital competence [3]. The factors relating to healthcare professionals’ digital competence will be explored by conducting a binary regression analysis. The attributes contributing to digital competence will be identifi Digital Competence; Healthcare Settings; International Comparative Study