Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The perspective of cooperation between foster parents and the school social workers in elementary schools
Autoři: Faltová Barbora | Mojžíšová Adéla | Holá Jana
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Kontakt
Strana od-do: 285-292
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Perspektiva spolupráce pěstounů a školních sociálních pracovníků na základních školách Cíl: Tato studie si klade za cíl odhalit zájem pěstounů o spolupráci se školními sociálními pracovníky na základních školách v podpoře školní úspěšnost dětí v pěstounské péči. Metody: Kvantitativní šetření bylo založeno na nestandardizovaném dotazníku validovaném na srozumitelnost a relevanci odborníky neziskových organizacích, kteří provedli pilotní průzkum se spolupracujícími pěstouny. Byla vytvořena výzkumná skupina účelovým vzorkováním (n = 102). K vyhodnocení získaných dat byly použity metody deskriptivní statistiky a explorativní analýzy. Výsledky: Odborné poradenství poskytuje pěstounům nezisková organizace podporující pěstounské rodiny v sociálních službách. Ve školách využívají celé spektrum poradenských služeb pedagogických pracovníků. Jsou spokojeni s poskytovanými podpůrnými službami, ale projevují zájem spolupracovat se školním sociálním pracovníkem na podpoře dětí, jejich školní úspěšnosti, zdraví a pohodě. Závěr: Potřeba institucionalizace profese školního sociálního pracovníka na české základní škole se jeví jako žádoucí perspektivní podpora školní úspěšnosti a zdravého růstu dítěte a nezbytná pomoc rodičům v oblasti zdravotně sociálního poradenství a služeb, zejména při řešení náročných životních situací spojených se školní docházkou. Globální roli sociálního pracovníka má již byly institucionalizovány v mnoha zemích světa. Dítě v pěstounské péči; Pěstounská péče; Školní sociální pracovník; Školní úspěch
eng The perspective of cooperation between foster parents and the school social workers in elementary schools Goal: This study aims to discover the interest of foster parents in cooperating with the school social workers in elementary schools to support the children’s school success during foster care. Methods: The quantitative survey was based on a non-standardised questionnaire validated for comprehensibility and relevance by professionals in non-profit organisations who conducted a pilot survey with cooperating foster parents. The research group was created by purposive sampling (n = 102). Descriptive statistics and exploratory analysis methods were used to evaluate the obtained data. Results: Foster parents are provided with expert advice by a non-profit organisation supporting foster families in social services, child rearing, education, and health. In schools, they use the entire spectrum of consulting services of pedagogical staff. They are somewhat satisfied with the support services provided, but show an interest in working with the school social worker to support the children’s school success, health, and well-being. Conclusion: The need to institutionalise the profession of a school social worker in a Czech primary school appears to be a desirable prospective support of a child’s school success and healthy growth, and a necessary help for parents regarding health and social counselling and services, especially when dealing with challenging life situations associated with school attendance. The social worker’s global role has already been institutionalised in many countries around the world Child in foster care; Foster care; School social worker; School success