Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

default alt fzs

Published: 16.05.2017

Vyjádření Fakulty zdravotnických studií Univerzity Pardubice k novele zákona 96/2004, respektive k navrhovanému systému vzdělávání všeobecných sester (4+1)
Fakulta zdravotnických studií Univerzity Pardubice nesouhlasí s navrhovaným systémem vzdělávání všeobecných sester, tzv. 4+1 z následujících důvodů:
  • Z dosavadní duplicity ve vzdělávání sester, kdy je možné získat kvalifikaci na vyšší odborné či vysoké škole, vznikne triplicita.
  • Délka studia se tím nezkrátí, ale naopak prodlouží. V současné době trvá kvalifikační studium 3 roky (ne 7, jak je často mylně uváděno), po zavedení systému 4+1 se délka studia prodlouží na 5 a pravděpodobně i více let.
  • Studium i případný nástup do vysoce odpovědného a náročného povolání se posune do nižšího věku, tedy věku, kdy je člověk méně zralý.
  • Je to cesta zpět, cesta proti evropskému vývoji ve vzdělávání všeobecných sester a ve vzdělávání obecně. Ve většině států Evropy se sestry vzdělávají na vysokých školách. Počet vysokoškolsky vzdělaných lidí roste, u nás má vysokoškolské vzdělání každý 6. občan. Profesní kvalifikaci studiem na vysoké škole získává většina tzv. nelékařských zdravotnických profesí, např. porodní asistentka, zdravotnický záchranář, radiologický asistent, zdravotně-sociální pracovník, nutriční terapeut a další. Proč má být všeobecná sestra výjimkou, když její kompetence a odbornost je široká a uplatňuje se v celé řadě oblastí zdravotní péče. Tomu také odpovídá počet specializací určených pouze pro všeobecnou sestru.
  • Sestry v 21. století budou muset splňovat čím dál vyšší nároky společenské i odborné. Potřebujeme sestry, které budou připravené být samostatným odborníkem, který nám v praxi tolik chybí, sestry, které budou schopné převzít zodpovědnost a některé kompetence lékařů, což by zároveň mohlo vyřešit současný nedostatek lékařů ale i ekonomickou náročnost zdravotní péče. K tomu středoškolské vzdělání nestačí.
  • Veřejnost si musí být vědoma skutečnosti, že úroveň studentů na SZŠ je odlišná od studentů před 20 lety, kdy téměř neexistuje výběr mezi uchazeči. Jak tito studenti/absolventi SZŠ budou schopni zvládnout znalosti, dovednosti t&#x...