Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Jednoduchý praktický screening pro poruchy polykání
Rok: 2014
Druh publikace: ostatní - dizertace
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Jednoduchý praktický screening pro poruchy polykání Disertační práce se zaměřuje na roli sestry při identifikaci poruch polykání (dysfagie). Práce je rozdělena do tří částí (Fáze 1–3). Ve Fázi 1 bylo rekrutováno 157 pacientů s neurologickou nebo ORL diagnózou s rizikem dysfagie. Cílem byla tvorba ošetřovatelského screeningového nástroje pro dysfagii. Podkladem bylo „vyšetření sestrou“, spočívající ve fyzikálním vyšetření pacienta v celkem 32 položkách souvisejících s polykací funkcí. Výsledky byly porovnány s vyšetřením flexibilním endoskopem (FEES). Analýzou výsledků u podsouboru 106 pacientů s neurologickou diagnózou vznikl 8položkový screeningový nástroj. Sensitivita = 95,5 % (95% KI: 84,9–98,7 %) a negativní prediktivní hodnota 88,9 % (95% KI: 67,2–96,9 %); oba parametry lze považovat za vysoké. Ve Fázi 2 byla zjišťována efektivita edukace na téma tohoto nástroje. Bylo rekrutováno 70 edukantů (všeobecných sester a vysokoškolských studentů nelékařských zdravotnických studijních oborů). Ti absolvovali edukační lekci (zhlédnutí videa, procvičování dovedností a diskuzi). Pak absolvovali znalostní post-test (celkové možné skóre = 8 bodů). Medián post-testu byl 6 bodů, modus 7 bodů, průměrné celkové skóre 5,9 bodů. Efektivita edukace nebyla přesvědčivá. Zajímavé bylo, že studenti se při edukaci zaměřili spíše na “technické” dovednosti, kdežto sestry na dovednosti “kognitivní”. Jádrem Fáze 3 bylo zjišťování inter-rater reliability a časové náročnosti tohoto nástroje, a to u souboru 42 pacientů s cévní mozkovou příhodou. Shoda v dichotomizovaném celkovém výsledku byla spíše nízká (koeficient κ = 0,264; p = 0,047). Avšak ve třech položkách bylo dosaženo značné shody: „zahuštěná tekutina: kašel“, „schopnost zakašlat“ a „afázie“. Pro smysluplnou interpretaci koeficientu κ byly prezentovány výpočty dalších parametrů, a to pozorovaného podílu shody, prevalenčního indexu a bias indexu. Ve většině případů byl pacient vyšetřen za cca 5 minut. Jedná se tedy o nástroj, jehož implementace je reálná v praxi. dysfagie; fyzikální vyšetření; poruchy polykání; screeningový nástroj; vyšetření sestrou; zkouška polykání
eng Simple practical screening for impaired swallowing This dissertation focuses on the nurse’s role in the identification of swallowing disorders (dysphagia). It consists of three parts (Phases 1–3). In Phase 1, a total of 157 patients with a risk of dysphagia were recruited. The aim was to develop a nursing screening tool for dysphagia. It was based on a nursing assessment, which comprised the patients’ physical assessment related to their swallowing function (a total of 32 items). The results were compared with flexible endoscopic examination of swallowing. Based on this comparison, an 8-item tool was deveoped. Its sensitivity = 95.5% (95% CI: 84.9–98.7%) and negative predictive value = 88.9% (95% CI: 67.2–96.9%). Phase 2 focused on studying the effectiveness of education on the tool developed in Phase 1. A total of 70 learners (general nurses from selected health care institutions and university students enrolled in non-medical health care study programs) were recruited. They attended an educational session consisting of a video, practising the skills, and a discussion. A knowledge post-test that measured their knowledge (the total possible score was 8 points). The median of the post-test was 6 points, the mode was 7 points, the average total score was 5.9 points. Phase 3 entailed determining inter-rater reliability and administration time of the tool, in a research sample consisting of 42 patients with cerebrovascular accident. Inter-rater reliability was rather low (coefficient κ = 0.264; p = 0.047). However, for three items, substantial agreement was obtained.Iin most cases, the patients were assessed in about 5 minutes. Therefore, implementation of the tool in practice is realistic. dysphagia; physical assessment; swallowing disorders; screening tool; nursing assessment; swallow test