Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

A cross-border educational session promoting nursing dysphagia screening in Greece: A pilot study
Autoři: Mandysová Petra | Fusek Josef | Tsiou Chrysoula | Plakas Sotirios
Rok: 2016
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Kontakt
Strana od-do: e56-e63
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Mezinárodní edukační lekce propagující screening dysfagie sestrou v Řecku: pilotní studie Cíl. Cílem bylo zjistit efektivitu edukační lekce pro studenty magisterského oboru ošetřovatelství a jejich akademické pracovníky na téma správného využití screeningového nástroje pro poruchy polykání, který byl vytvořen v České republice. Metodika: Patnáct studentů a akademických pracovníků instituce Technological Educational Institute v Aténách se zúčastnilo této pilotáže. Byli edukováni na téma dysfagie v lekci, která obsahovala teoretickou a praktickou část a diskuzi. Účastníci měli uvést jejich zkušenosti s dysfagií a jejich názor na důležitost zapojení sestry do posuzování dysfagie. Jejich znalost screeningové metody, interpretace a dokumentace výsledků byla testována na hypotetickém příkladu pacienta. Výsledky: Čtyři (27 %) účastníků měli předchozí zkušenost s pacienty s dysfagií. Všichni byli názoru, že zapojení sestry do posuzování dysfagie je důležité. Více než polovina z nich identifikovala, interpretovala a dokumentovala vyšetření všech 8 položek správně. Závěr: Účastníci byli motivováni se učit, ale ke kompletnímu osvojení dovedností nedošlo. Další přímá opora v klinické praxi by mohla být přínosná. Brief Bedside Dysphagia Screening Test-Revised; Řecko; edukace v ošetřovatelství; vyšetřovací dovednosti; neurologická onemocnění
eng A cross-border educational session promoting nursing dysphagia screening in Greece: A pilot study Aim: Dysphagia is a common and potentially serious problem in patients with neurological conditions. In many countries, dysphagia screening is used, which contributes to better patient outcomes. In Greece, the implementation of dysphagia screening has not yet been described. The aim was to examine the effectiveness of an educational session delivered to Greek masters-level nursing students and their faculty on the correct use of an 8-item nursing dysphagia screening instrument developed in the Czech Republic. Methods: Fifteen students and nursing faculty members of the Technological Educational Institute of Athens were enrolled in this descriptive pilot study. They were educated on dysphagia in a session consisting of a theoretical and practical part and a discussion. The participants were asked to indicate their clinical experience with dysphagia and their opinion on the importance of nurses’ involvement in dysphagia assessment. Their knowledge of the screening procedure and interpretation and documentation of the result was tested using a hypothetical patient case. Results: In this study, 4 (27%) participants had prior experience with patients with dysphagia. All of them thought that nurses’ involvement in dysphagia assessment was very important. Slightly more than half of the participants identified, interpreted, and documented all of the 8 item results correctly. Conclusion: The participants were motivated to learn, however, complete mastery of the assessment technique was not achieved. The learning experience was affected by several issues that were unique to Greece, and the participants’ efforts focused on understanding how the new knowledge and skills could affect their daily practice. Direct ongoing support in the clinical setting could be beneficial. Brief Bedside Dysphagia Screening Test-Revised; Greece; Nursing education; Assessment skills; Neurological conditions