Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The Process of Education in Health and Social Work
Autoři: Faltová Barbora | Papršteinová Markéta | Pechová Vendula
Rok: 2017
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Quality and Its Perspectives : Assisting Professions through Time
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 30–37
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Proces edukace ve zdravotně sociální práci Úvod: Každý z nás se může v důsledku špatného zdravotního stavu dostat do nepříznivé sociální situace. Vyžaduje-li to zdravotní stav člověka, je hospitalizován ve zdravotnickém zařízení, kde o něj pečuje multidisciplinární tým, jehož součástí je i zdravotně-sociální pracovník, který analyzuje a vyhodnocuje sociální situaci nemocného. Dle vytvořené sociální anamnézy je nemocný edukován zdravotně-sociálním pracovníkem, jakými možnostmi, prostředky lze dosáhnout zlepšení své současné nepříznivé sociální situace. Cíl: Zmapovat proces edukace pacienta zdravotně sociálními pracovníky ve vybraných zdravotnických zařízeních. Metodika: Respondenty byli zdravotně-sociální pracovníci pracující ve zdravotnických zařízeních na území Prahy a Středočeského kraje. Výzkumné šetření bylo provedeno pomocí dotazníku vlastní konstrukce. Pro zpracování výsledků byla použita deskriptivní statistika. Výsledky: Zdravotně-sociální pracovníci edukují klienty především rozhovorem v časovém rozsahu obvykle 10–15 minut opakovaně během jejich hospitalizace. Edukačními pomůckami jsou letáky se sociálními službami a formuláře pro žádosti o sociální dávky, které klienti od edukátorů obdrží. K edukaci dochází na sociálním oddělení a na oddělení, kde je klient hospitalizován. Rodina a blízké osoby klienta jsou edukováni na sociálním oddělení bez přítomnosti klienta. Zdravotně-sociální pracovníci s klientem většinou neprovádí hodnocení dosažených výsledků. Závěr: Zdravotně-sociální pracovníci provádějící edukaci pacientů pravidelně. Záznam o edukaci je ve sledovaném výzkumném vzorku součástí ošetřovatelské dokumentace. Při edukaci se vyskytují bariéry. Pro jejich prevenci sledujeme jako relevantní řešení požadování průběžné zpětné vazby edukátora v průběhu edukačního procesu a také zapojení rodiny pacienta do společné edukace. Zmírnění edukační bariéry vlivem smyslového postižení klienta spatřujeme v hlubším propojení spolupráce v rámci multidisciplinárního ošetřovatelského týmu. Na základě naší studie edukační proces; edukátor; zdravotně-sociální pracovník
eng The Process of Education in Health and Social Work Introduction: Every one of us may face an adverse social situation due to his ill health. If the health condition requires it, a person is admitted to a medical facility, where a multi-disciplinary team takes care of him or her. Health social workers are part of such a team;they analyse and evaluate the patient’s social situation. Based on a developed social case history profile, the health social worker educates the given patient on the options and/or tools available to improve his current adverse social situation. Objective: To describe the process of patient education provided by health social workers in selected healthcare facilities. Method: The sample of respondents consisted of healthsocial workers working in healthcare facilities on the territory of Prague and the Central Bohemia Region. The research study was conducted using our own questionnaire and descriptive statistics were used to process the study results. Results: Health social workers educate clients mainly by means of an interview over a time range of 10 to 15 minutes, which takes place repeatedly during their hospitalization. Education tools include leaflets containing information on social services and application forms for social benefits; they are distributed by the educators to the clients. Education takes place in the social department and in the department where the client is hospitalized. The client’s family his or her next of kin are educated in the social department in the client’s absence. In most cases, healthsocial workers do not evaluate the achieved results together with the client. Conclusion: Healthsocial workers provide patient education regularly. In the sample under consideration, the record of education was a part of the nursing documentation. The educational process faces certain barriers. To prevent them, we see a suitable solution in demanding continuous feedback from educators in the course of the educational process and the involvement of the patient’s family in shared edu educational process; educator; healthsocial worker