Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

ZDRAVOTNÍ GRAMOTNOST – ČÍ ZODPOVĚDNOST?
Autoři: Mandysová Petra | Ničová Patrícia | Matějková Iryna
Rok: 2019
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Cesta k modernímu ošetřovatelství XIX
Název nakladatele: Fakultní nemocnice v Motole
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 14-18
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze ZDRAVOTNÍ GRAMOTNOST – ČÍ ZODPOVĚDNOST? Úvod: Autoři se v příspěvku věnují problematice zdravotní gramotnosti. Ta je v posledních letech nejčastěji definována jako schopnost jedince získávat informace týkající se nemoci a zdraví, pochopit je a využívat je pro podporu svého zdraví. Pouze někteří autoři definici zdravotní gramotnosti rozšiřují o další faktory a poukazují přitom na roli poskytovatelů zdravotních služeb. Příspěvek klade důraz právě na tyto neméně důležité aspekty zdravotní gramotnosti. Vlastní text: Zdravotnická zařízení by měla vytvářet prostředí podporující zdravotní gramotnost. V první řadě je žádoucí, aby zdravotnické zařízení provedlo „sebe-posouzení“, do jaké míry podporuje zdravotní gramotnost. Následně je třeba vytvořit akční plán pro optimalizaci zdravotní gramotnosti, poté jej implementovat, vyhodnotit a případně upravit. Jsou prezentovány související otázky, na které je žádoucí v průběhu procesu nalézat řešení. Příkladem je otázka existence organizační kultury podporující zdravotní gramotnost, zapojení příjemců péče do celého procesu, vzdělávání poskytovatelů péče (např. jak psát edukační materiály jednoduchým jazykem pro laického čtenáře) i příjemců péče (např. jak efektivně komunikovat se zdravotnickým personálem ohledně léčby a péče). Závěr: Zdravotní gramotnost nepředstavuje pouze individuální schopnost jedince. Jedná se o projev interakce člověka s faktory v prostředí, včetně prostředí zdravotnického zařízení. Poskytovatelé zdravotních služeb mohou prostředí podporující zdravotní gramotnost vytvářet vědomě a systematicky. Zdravotní gramotnost; Zdravotnické zařízení; Pacient; Zdravotnický personál
eng Health Literacy – Whose Responsibility? Introduction: In the article, the authors discuss the issue of health literacy. In recent years, health literacy has been defined mostly as the individual´s ability to gain information concerning health and illness, to understand it and use it in order to support one´s health. Only some authors believe the definition of health literacy encompasses other factors and point out the role of providers of information and services. The article emphasises this particular aspect of health literacy, which is no less important. Main text: Health care facilities should create environments that support health literacy. First, health care facilities should conduct self-assessments concerning the degree to which they support health literacy. Next, they should develop an action plan to optimize health literacy, implement it, evaluate, and if needed, adjust it. The authors will present associated issues that should be resolved during the above-mentioned process. As an example, it is a question whether the organizational culture is supportive of health literacy, and whether the care recipients are involved in the process. Moreover, it is a question whether relevant education has taken place, targeting both health providers (e.g. concerning the development of educational materials using appropriate language for the layperson) and care recipients (e.g. how to communicate with health care providers effectively concerning the care and treatment they receive).´Conclusion: Health care literacy does not concern only the individual person´s abilities. It is an interaction between people and other factors around them, including health care facilities. Health care providers can develop environments that are supportive of health literacy; they can do so intentionally and systematically. Health literacy; Education; Nurse