Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Modelové situace jako metoda ve výuce porodní asistence
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Praktický lékař
Strana od-do: 33-37
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Modelové situace jako metoda ve výuce porodní asistence Cíl: Hlavním cílem prezentovaného průzkumného šetření je popsat metodiku modelových situací a provést jejich hodnocení se zaměřením na studentky v bakalářském studijním programu Porodní asistence. Metody: Výzkumný soubor tvořilo 16 studentek 3. ročníku studijního programu Porodní asistence. Tyto studentky se aktivně účastnily výuky modelových situací v předmětu Porodní asistence III. na Fakultě zdravotnických studií na Univerzitě Pardubice v období září až listopad 2019. Průzkumné šetření se skládalo se sestavení metodiky výuky modelových situací a z hodnocení výuky pomocí okamžité zpětné vazby respondentek, focus group a písemného zhodnocení modelových situací. Cílem moderované diskuze bylo identifikovat nedostatky ve výuce simulovaných situací se zaměřením na dobrou praxi a výukovou metodu jako takovou. Dále studentky anonymně odevzdaly písemné hodnocení. Získaná data byla kategorizována a interpretována. Výsledky: Byla sestavena metodika jednotlivých modelových situací a ty byly začleněny do výuky. V hodnocení modelových situací převládalo pozitivní hodnocení. Největšími pozitivy je nácvik odborných úkonů v porodní asistenci v reálné situaci, nácvik efektivní komunikace a týmové spolupráce. Závěr: Metoda modelových situací (simulovaná výuka, metoda simulovaného pacienta) se jeví na základě výsledků jako efektivní metoda výuky v pregraduálním typu studia v porodní asistenci především se zaměřením nácviku péče akutních stavů. modelová situace;porodní asistence;vzdělávání
eng Simulation Situations as a Education Method in Midwifery Aim: The main aim of this research survey is to describe methodology behind simulation situations for midwifery students studying towards bachelors degree and to evaluate their effect on the students. Methods: The respondents were sixteen midwifery third year students. The students actively participated in simulation scenarios in a subject Porodní Asistence III. at Faculty of Health Studies in University of Pardubice from September to November 2019. The research survey included compilation of methodology for simulation scenarios and feedback, evaluation straight after from the respondents as well as with the focus group and via written feedback. The aim of facilitated discussion was to identify shortfalls in simulation teaching with good practice and educational method in mind. Furthermore, the students anonymously gave written evaluation. Results: Methodology for each simulation was made and they formed part of the teaching. The simulations were mainly seen as a good way for learning. The biggest benefit was learning midwifery skills in real like situations, team work and effective communication. Conclusion: Based on the results learning through simulation seems as an effective method for pre-degree midwifery students mainly with the aim on obstetric emergencies. Simulation;midwifery;education