Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Tvorba znalostního dotazníku pro pacienty s diabetem mellitem
Autoři: Šoukalová Kristýna
Rok: 2021
Druh publikace: ostatní - dizertace
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Tvorba znalostního dotazníku pro pacienty s diabetem mellitem Disertační práce byla zaměřena na tvorbu a ověření psychometrických vlastnosti znalostního dotazníku pro pacienty s diabetem. Vytvořený dotazník je prvním nástrojem, který pokrývá dosud neřešenou potřebu v České republice. Počet pacientů s diagnostikovaným diabetem neustále stoupá a vytvořený znalostní dotazník nabízí možnost hodnocení edukačních potřeb při stanovování edukační diagnózy pacienta v kognitivní oblasti. Další využití nástroje se předpokládá při hodnocení základních znalostí o nemoci či při hodnocení efektivity provedené edukace, která je personálně i časově velmi náročná. Efektivní edukace je základním kamenem sebepéče pacientů a také jedním z pilířů ošetřovatelské péče a práce jak lékařů, tak nelékařského zdravotnického personálu. V úvodu teoretické části je popsán teoretický rámec práce. První teoretický blok se věnuje problematice diabetu s ohledem na obsah položek vytvořeného znalostního dotazníku. Druhý teoretický blok práce je zaměřen na význam znalostí, edukační činnost jakožto významnou součást při budování a hodnocení úrovně znalostí a zejména na zákonitosti při tvorbě a ověřování psychometrických vlastností nově vytvořeného dotazníku, což bylo hlavním cílem disertační práce. Tvorba dotazníku proběhla na základě spolupráce s 12 odborníky z praxe pomocí techniky Delphi a výpočtu indexu obsahové validity (CVI) pro jednotlivé navržené oblasti (min. přijatelná hodnota 0,8), konkrétní položky (I–CVI) (min. přijatelná hodnota 0,78) a v poslední fázi pro jednotlivé části dotazníku (S–CVI/Ave) (min. přijatelná hodnota 0,90). V další fázi šetření byla ověřena srozumitelnost položek dotazníku pacienty s diabetem 1. typu (DM1T) a 2. typu (DM2T) a následně bylo znění položek konzultováno s 2 odborníky na český jazyk. Dalším krokem bylo stanovení srozumitelnosti („čtivosti“) položek dotazníku výpočtem pomocí Mistríkova vzorce (ideální hodnota průměrného textu: 30–40 bodů). Na základě vyplnění dotazníku respondenty byla vyhodnocena obtížnost položek dotazní dotazník; diabetes mellitus; znalost; hodnocení; edukace; validita; reliabilita
eng Creation of a knowledge questionnaire for patients with diabetes mellitus This dissertation thesis was focused on the creation and verification of psychometric properties of a knowledge questionnaire for patients with diabetes. The created questionnaire is the first tool that covers the unresolved need in the Czech Republic. The number of patients with diagnosed diabetes is constantly increasing, the created knowledge questionnaire offers the possibility of evaluating educational needs to determine the educational diagnosis of the patient in the cognitive area. Further use of the tool is expected in the evaluation of basic knowledge about the disease or in the evaluation of the effectiveness of education, which is very demanding in terms of personnel and time. Effective education is a cornerstone of patients' self-care and also one of the pillars of nursing care and the work of both physicians and non-medical health professionals. The introduction of the theoretical part describes the theoretical framework of the work. The first theoretical block deals with the issue of diabetes with regard to the content of the items created in the questionnaire. The second theoretical block is focused on the importance of knowledge, educational activities is an important part in building and evaluating the level of knowledge, especially regarding laws in created and verifying the psychometric properties of the newly created questionnaire, which was the main goal of the dissertation thesis. The questionnaire was created on the basis of cooperation with 12 experts from practice using the Delphi technique and the calculation of the content validity index (CVI) for individual proposed areas (min. Acceptable value 0,8), specific items (I – CVI) (min. Acceptable value 0,78) and in the last phase for individual parts of the questionnaire (S – CVI / Ave) (min. Acceptable value 0,90). In the next phase of the survey, the understanding of the questionnaire for patients with type 1 (DM1T) and type 2 diabetes (DM2T) was verified, subsequently, the wording of the it questionnaire; diabetes mellitus; knowledge; evaluation; education; validity; reliability