Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Komunikačně náročné situace v přednemocniční péči
Autoři: Václavíková Klára | Kopecký Michal | Marková Iva | Brožková Michaela
Rok: 2021
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: Sborník abstraktů
Název nakladatele: BOS, s.r.o.
Místo vydání: Ústí nad Labem
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Komunikačně náročné situace v přednemocniční péči Úvod: Komunikace je nedílnou součástí profesního života každého zdravotníka. Je začleněna do kvalifikačního vzdělávání a je na ní kladen velký důraz. Schopnost komunikace je jedním z osobnostních předpokladů pro výkon povolání (Mikulaštík, 2010). Komunikace v přednemocniční péče je specifická svou naléhavostí a neočekávaností. Limitem v komunikaci bývá také minimum informací, které zdravotnický záchranář má k dispozici. V situacích, kdy dochází k ošetření pacienta na veřejnosti nebo za přítomnosti blízkých osob stres ze vzniklé situace narůstá (Ptáček, Bartůněk, 2011). Vysoká pracovní zátěž s velkou mírou stresu se může negativně promítnout do komunikace. Metodika: Cílem studie bylo zmapovat jaké komunikační prvky převládají v komunikaci zdravotnických záchranářů. Dále zjistit, jaké komunikačně náročné situace zdravotničtí záchranáři vnímají jako nejvíce zatěžující a stresující a jaká je míra jejich sebereflexe v oblasti komunikace. Byla provedena kvantitativní studie, kdy pomocí předem vytvořeného pozorovacího archu byly monitorovány evalvační a devalvační prvky komunikace s pacientem nebo rodinným příslušníkem během výjezdu. Pozorování bylo doplněno o polostrukturovaný rozhovor. Respondenty byly zdravotničtí záchranáři, pracující na ZZS krajského typu. Výsledky: Ve vybraných situacích při komunikaci výrazně převládaly evalvační prvky nad devalvačními. Dotazovaní zdravotničtí záchranáři prokázali zdravou sebereflexi, své komunikační dovednosti hodnotili kladně. Za nejnáročnější situace z pohledu komunikace pokládají komunikaci při výjezdu k dětskému pacientovi, komunikaci s agresivním pacientem a komunikaci s pozůstalými. Závěr: Profese zdravotnického záchranáře je náročná nejen vysokými nároky na odbornost, ale také na osobnost záchranáře, včetně komunikačních dovedností. Správně vedený rozhovor usnadňuje proces získávání informací, které mají zásadní vliv na poskytovanou péči. Pro zlepšení komunikačních dovedností by bylo vhodné zařadit pravidelná školení zaměřen Komunikace; náročné situace; přednemocniční péče