Published: 04.05.2021
Kulatý stůl vzdělavatelů v porodní asistenci při příležitosti Mezinárodního dne porodních asistentek.
Profese porodní asistentky je náročné povolání, které má dlouhou historii. Od nepaměti mezi námi byly ženy, které pomáhaly těhotným s jejich těhotenstvím, porodem, poporodním obdobím i péčí o narozené děťátko.
Již téměř 20 let se porodní asistentky vzdělávají na bakalářském stupni studia, a některé i na magisterském stupni. Porodní asistentka je v současnosti chápána jako prestižní profese. Její kvalitní vzdělávání jde ruku v ruce se spoluprací napříč vzdělávacími institucemi a s klinickou praxí. K této spolupráci napomáhají i profesní organizace porodních asistentek v mnoha vyspělých zemích světa. Stejně tak v České republice aktivně pracují tři profesní organizace porodních asistentek a další organizace podporující tuto profesi.
Jednou z profesních organizací porodních asistentek je Česká komora porodních asistentek, z.s. (ČKPA), která svou činností přispívá k rozvoji profese porodních asistentek, hájí zájmy svých členek a přispívá k rozvoji vzdělávání v oblasti porodní asistence. Proděkanka pro studium a vzdělávací činnost Fakulty zdravotnických studií Univerzity Pardubice Mgr. Markéta Moravcová, Ph.D., která je také viceprezidentkou ČKPA, spolu s vedoucí katedry porodní asistence a zdravotně sociální práce Mgr. Helenou Poláčkovou, uspořádaly Kulatý stůl vzdělavatelů v porodní asistenci. Osloveni byli zástupci všech 12 vysokých škol v České republice, které vzdělávají budoucí porodní asistentky. Jednalo se o úplně plně první setkání tohoto typu a proběhlo v online formě. Společná diskuze proběhla ve velmi příjemné atmosféře, o čemž svědčí i pozitivní zpětná vazba zúčastněných a společná dohoda o pravidelném setkávání. Organizace příštího setkání se ujaly kolegyně z Vysoké školy polytechnické v Jihlavě.
Setkání u kulatého stolu bylo pořádáno Fakultou zdravotnických studií Univerzity Pardubice ve spolupráci s ČKPA, a proto v úvodu proběhla diskuze zaměřená na potřeby vzdělavatelů a na možnosti využití profesní organizace pro propagaci profese a motivaci našich studentek. Dále se účastnice zaměřily na témata ve vzdělávání budoucích porodních asistentek, která jsou komplikovaná a mají svá úskalí, jako jsou například podmínky odborné praxe studentek. Proděkanka Moravcová k tématu doplňuje: „Největší přínos tohoto setkání spatřujeme ve sdílení zkušeností, v diskuzi nad složitými otázkami realizace výuky a v uvědomění si faktu, že v tom nejsme sami.“ Organizátorky věří, že tato setkání prohloubí spolupráci mezi vysokými školami a přispějí ke sjednocení vzdělávání v porodní asistenci a neustálému zvyšování úrovně výstupních znalostí a dovedností našich absolventek.
Mgr. Miroslava Jiráková, MBA