Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Factors influencing satisfaction of non-medical healthcare personnel
Autoři: Špačková Iva | Holá Jana
Rok: 2017
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Quality and Its Perspectives : Assisting Professions through Time
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 94-101
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Faktory ovlivňující spokojenost nelékařských zdravotnických pracovníků Úvod: V současnosti je sledování spokojenosti zaměstnanců jedním ze standardů managementu kvality v akreditovaných nemocnicích. Vyhodnocování spokojenosti a nalézání stimulů pro vyšší angažovanost pracovníků by mělo být standardním nástrojem personálního managementu. Ve zdravotnických zařízeních je nutné sledovat spokojenost zaměstnanců nejen pro zajištění vyšší angažovanosti, ale také jako prevenci syndromu vyhoření, který rovněž silně ovlivňuje kvalitu poskytované zdravotní péče. Cíl: Cílem příspěvku je prezentovat část výsledků z průzkumu spokojenosti, zaměřených na významnost faktorů ovlivňujících spokojenost nelékařského zdravotnického personálu v nemocnici akutní péče. Metodika: Sběr dat byl realizován v rámci průzkumu spokojenosti v nemocnici akutní péče. K šetření byly použity anonymní online dotazníky, které byly konstruovány na základě standardizovaných dotazníků agentury Gallup, realizovaných průzkumů v projektu TNS AISA (Angažovanost zaměstnanců v ČR) a zvláštních požadavků manažera kvality. Výsledky: 1 178 nelékařských zdravotnických pracovníků zahrnutých do výzkumného vzorku uvádějí jako nejvýznamnější faktory, které ovlivňují jejich vnímání sociálního klimatu: dobrou spolupráci na pracovišti, přátelské mezilidské vztahy a korektní vztahy s přímým nadřízeným. Závěr: Z výsledků průzkumu plynou doporučení směřující zejména ke zlepšení interní komunikace a personálního managementu, které přispívají k vytvoření žádoucího sociálního klimatu a organizační kultury. Ke stabilizaci zaměstnanců a zlepšení jejich vztahu k organizaci je nutné zvyšovat jejich důvěru ve vrcholové vedení transparentnější komunikací, zaměřenou na společné cíle a vizi organizace. angažovanost; nelékařský zdravotnický pracovník; organizační kultura; sociální klima; spokojenost
eng Factors influencing satisfaction of non-medical healthcare personnel Introduction: At present, monitoring of employee satisfaction is one of the standards of quality management in accredited hospitals. Assessment of satisfaction and finding incentives for greater engagement of employees should be a standard tool of personnel management. In healthcare organizations it is necessary to monitor employee satisfaction not only to ensure greater engagement, but also to prevent burnout syndrome, which also strongly affects the quality of health care provided. Aim: The aim of this paper is to present part of the results of the satisfaction survey, focusing on the significance of factors influencing satisfaction of non-medical healthcare personnel in the acute care hospital. Method: The data were collected in the survey of satisfaction in the acute care hospital. The survey used anonymous online questionnaires, which were constructed on the basis of standardized questionnaires of Gallup agency, surveys realized in the project TNS AISA (Engagement of employees in the Czech Republic) and specific requirements of the hospital quality manager. Results: 1 178 non-medical healthcare employees included in the research sample mention as the most important factors influencing their perception of the social climate: good cooperation in the department, friendly interpersonal relationships and good relations with the immediate supervisor. Conclusion: The survey results are consequent upon recommendations aimed particularly at improvement of internal communication and personnel management, which contribute to the creation of desired social climate and organization culture. To stabilize the employees and improve their relationship with the organization it is necessary to build greater confidence in the top management through more transparent communication, focusing on the common goals and vision of the organization. engagement; non-medical healthcare personnel; organizational culture; professional satisfaction; social climate